Aug 30, 2009

BaLiK hOsTeL^_^



assalamualaikum...
shat?..
aku shat ja...
petang nie aku nak balik h0stel da..
x dapat la nak on9 dah..
biar ar..
balik 0stel nie aku nk belajar plak...
tggal rmah dok mengadap laptoppp jew...
dah lpa buku2 habih...
buku bawak balik...
mla2 memang ar semangat...
last2 hancur...
hahahaha...
k ar...
aku nak g kemas brg2 aku ni..
pastu cau..
assalamualaikum..

jap3!!
dikesempatan ini aku nak mengucapkan...
selamat menyambut hari kemerdekaan kali ke-52..MERDEKA!!

Malam last on9 da....

assalamualaikum semua...
seperti yg kowang tahu(or x tahu)..
aq dok h0stel..
so malam nie ialah malam terakhir aku on9...
tpi x pe...
bile2 klaw aq balik..
aq on9 la...
tu pown klaw makbapak aq bgi...
whawhawhawha...
maklumla...
aq kan pmr taun nie..
jdi kwang doakan aq ye...
doakan dapat 9A!!...
huhuhu...
aq amik subjek arab...
k la...
tq sbb tengok blog aq nie...
assalamualaikum sume!!!bye

Pada 3 ramadhan....


assalamualaikum...
chat?
aq harap kowang sume chat2 selalu..
aq ada satu doa untok kowang..
doa tahan pose...
doa nie aq dpt mse tgh baring kelaparan dlm bilik aq...
tgh feeling jew baring...
tbe2..
hp aq bergetar...
msj tu dri kwn aq...
msj nye berbentuk...

Do'a Tahan Puasa:-
"Allahumma,
baringsana,baringsini,
wataktahan,
wamaumati,walihatjam,
masihlamalagi,
takdenasi,
watibaimaggi,
nantilainkali,
wakasiganti"hehehe

tula msj nye...
huhuhuh...
just kidding..
ok la sume...
jge diri masing2 ye...
selamat berpose...
n selamat menyambut kemerdekaan..
ok..
assalamualaikum..

Aug 29, 2009

Lailatul Qadar tanda manusia dikasihi Allah




SALAH satu keagungan, keistimewaan dan kemuliaan Ramadan ialah satu malam penuh berkat yang lebih baik daripada seribu bulan.

Malam yang hanya muncul pada 10 hari terakhir Ramadan itu lebih dikenali sebagai Lailatul Qadar.

Rasulullah (SAW) sendiri memohon kepada Allah agar malam bersejarah yang penuh hikmah itu menemuinya.

Dalam hal ini, Rasulullah (SAW) pernah bersabda bermaksud: ?Sesungguhnya bulan ini (Ramadan) datang kepada kamu, dalamnya ada malam di mana amalan ibadat yang dilakukan pada malam itu lebih baik dan lebih besar ganjarannya daripada amalan selama seribu bulan. Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu, kecuali orang yang diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah. ? (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Dalam satu hadis lain, Rasulullah (SAW) bersabda maksudnya: ?Sesiapa yang beribadah pada Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan pengharapan kepada keredaan Ilahi, nescaya dia akan diampuni segala dosanya yang lampau.? ? (Hadis riwayat Muslim )

Keistimewaan Lailatul Qadar diserikan lagi penurunan wahyu al-Quran untuk pertama kalinya kepada Rasulullah sewaktu baginda berada di Gua Hira. Selepas itu al-Quran mula diturunkan secara berperingkat-peringkat dan beransur-ansur selama lebih kurang 23 tahun iaitu 13 tahun di Makkah dan 10 tahun lagi di Madinah al-Munawwarah. Peristiwa bersejarah penurunan al-Quran diabadikan Allah dalam helaian al-Quran.

Antaranya firman Allah bermaksud: ?Sesungguhnya Kami menurunkan (al-Quran) ini pada Lailatul Qadar. Dan apa jalannya kamu dapat mengetahui apa dia kebesaran Lailatul Qadar? Lailatul Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikut). Sejahteralah malam (yang berkat itu) hingga terbit fajar.? (Surah al-Qadr, ayat 1-5).

Jelas daripada mafhum ayat suci di atas bahawa Lailatul Qadar akan muncul pada setiap Ramadan sebagai anugerah Ilahi dan rahmat Allah yang hanya dikhususkan kepada umat Nabi Muhammad.

Malam yang penuh bersejarah itu dinilai sebagai malam yang lebih baik dan lebih banyak ganjarannya daripada seribu bulan .

Ulama bersepakat bahawa Lailatul Qadar berlaku pada Ramadan.

Begitu juga mereka bersepakat malam itu berlaku pada 10 malam terakhir Ramadan.

Namun mereka berselisih pendapat mengenai malam ke berapa daripada 10 malam terakhir itu. Pendapat yang masyhur menyatakan bahawa Lailatul Qadar berlaku pada malam ke-27 Ramadan. Sehubungan itu, Rasulullah pernah bersabda yang maksudnya: ?Barang siapa yang ingin mendapatkan Lailatul Qadar, dia hendaklah mencari pada malam ke-27.? ? (Hadis riwayat Ahmad)

Ada juga riwayat lain yang mengatakan malam mulia itu berlaku pada malam-malam ganjil 10 hari terakhir.

Walau apapun harinya, yang pentingnya pada malam itu Allah menurunkan rahmat, limpahan kurnia dan keampunan-Nya kepada hamba-Nya yang melaksanakan ibadat puasa dengan penuh keimanan.

Kelebihan Lailatul Qadar tentu tidak akan dianugerahkan kepada sebarangan orang dan tidak pula diberikan kepada orang yang ibadahnya hanya pada malam tertentu saja dalam Ramadan.

Akan tetapi fadilat malam mulia itu akan menyinari orang yang benar-benar ikhlas, khusyuk dan istiqamah dalam mempertahankan nilai keIslaman dalam setiap tutur kata, peri laku, akhlak, ibadat dan kegiatan sehariannya.

Hadirnya malam penuh berkat itu akan dinantikan dan disambut dengan penuh keyakinan dan keimanannya, sekali gus melayakkan dirinya termasuk dalam kelompok orang yang dilimpahi kenikmatan syurga dan kebahagiaan abadi.

Menurut sejarah Islam, Lailatul Qadar pertama kali menemui Rasulullah (SAW) ketika baginda sedang khusyuk menyendiri di Gua Hira, bermuhasabah dan merenung diri sendiri dan masyarakat sekeliling. Tidak berapa lama kemudiannya, datang al-Ruh al-Amin iaitu malaikat Jibril membawa bersama wahyu Ilahi untuk membimbing baginda sehingga berlakulah perubahan secara menyeluruh dalam setiap detik dan perjalanan hidupnya.

Ia juga membawa perubahan kepada detik dan perjalanan hidup umat manusia sejagat.

Selanjutnya, Lailatul Qadar adalah satu kurniaan Ilahi yang dianugerahkan oleh Allah kepada Rasulullah (SAW) dan umatnya sebagai tanda kasih sayang-Nya dan rahmat-Nya yang menyeluruh.

Justeru, amal kebajikan seseorang hamba Allah pada malam itu adalah lebih baik daripada amal kebajikan yang dilakukan selama seribu bulan. Lebih-lebih lagi, apabila dibanding dengan umur nabi dan umat terdahulu.

Usia baginda dan umatnya adalah pendek.

Contohnya, Nabi Nuh dikurniakan Allah umur selama 950 tahun. Maka, Lailatul Qadar adalah kurniaan sangat besar nilainya bagi umat Nabi Muhammad saw. Ini kerana lamanya waktu seribu bulan apabila dihitung dalam kiraan tahun ialah selama 80 tahun lebih. Tambahan pula, angka itu jauh lebih banyak berbanding dengan umur umat Nabi Muhammad saw yang rata-ratanya dalam sekitar 60 tahun saja.

Kerana keutamaan inilah, Rasulullah (SAW) amat menganjurkan umatnya agar mencari dan seterusnya mendapatkan Lailatul Qadar yang penuh keberkatan.

Dalam hal ini, memadailah Rasulullah (SAW) sebagai model yang menampilkan teladan terpuji untuk diikuti oleh umat Islam seluruhnya dalam menghidupkan malam-malam terakhir Ramadan. Ini dilakukan dengan melaksanakan iktikaf dan membangunkan keluarganya agar lebih meningkatkan amalan ibadat pada malam hari.

Rasulullah (SAW) juga tidak mendekati isteri-isterinya dengan tujuan memperbanyakkan amal ibadat dalam masjid seperti solat Tahajud, solat Witir, solat Tarawih, berzikir kepada Allah serta membaca dan tadarus al-Quran.

Baginda juga sentiasa memanjatkan doa ke hadrat Ilahi. Antara doa yang sering baginda baca ialah doa bermaksud: ?Wahai Tuhan kami! Anugerahkanlah kepada kami kebajikan di dunia dan juga kebajikan di akhirat serta peliharakanlah kami daripada seksaan api neraka yang pedih.?

Doa yang dilafazkan itu bukan sekadar satu permohonan untuk memperoleh kebajikan dunia dan kebajikan akhirat saja, malah untuk memantapkan lagi langkah dan kesungguhan agar dapat meraih kebajikan yang dijanjikan Allah. Ini kerana doa itu sendiri membawa maksud satu permohonan yang penuh tulus dan pengharapan, di samping disusuli dengan usaha melipatgandakan amal ibadat yang mendekatkan diri kepada Allah.

Selain itu, setiap Muslim dianjurkan agar bertaubat dan memohon ampun kepada Allah daripada sebarang kesalahan dan dosa.

Tambahan pula, setiap manusia pada dasarnya tidak akan terlepas daripada kealpaan dan seterusnya melakukan kesalahan yang dilarang Allah.

Aug 27, 2009

BalIk ClAz..

perh....baru balik claz kh n mate..
penat gk ar...
tpi terlewat stgh jam msa nak g tdi...
hahahaha..
biar ar..
nie gmbar skolah sabar\/


nnti aku boh gmbar asrama skolah nie...
aq tggl kat asrama..
huhuhu..
k...salam
nak balik rmah nenek aq..
x jauh pown..
jga diri semua...
jgn biar kan diri anda dijangjiti H1N1..
cau

Sejarah | Sekolah SABAR | SMK Abu Bakar Al-Baqir

Sekolah Abu Bakar Al Baqir telah dibuka pada 2 Januari 1989 dengan nama Sekolah Menengah Sungai Gedong. Pada awal pembukaannya, pelajar sekolah ini menumpang di bangunan tambahan Sekolah Menengah Bagan Serai selama 2 tahun 8 bulan. Seramai 120 orang pelajar telah ditempatkan di tingkatan satu di dalam 2 buah kelas. Pengetua pertama Encik Abdul Rahman B Muhammad telah diberi tanggungjawab memikul tugas Pengetua dengan dibantu oleh 9 tenaga pengajar dan seorang pegawai kerani. Dengan tenaga dan khidmat para pegawai ini, sekolah ini telah mengorak langkah memberi ilmu kepada anak bangsa di Daerah Kerian. Pada awal penubuhannya, sekolah ini merupakan satu-satunya sekolah bantuan penuh kerajaan di Daerah Kerian yang memulakan pengajaran Bahasa Arab, selain mata pelajaran biasa yang ditawarkan di sekolah menengah. Pengenalan mata pelajaran Bahasa Arab ini telah menarik perhatian ibu bapa untuk menghantar anak-anak untuk meneruskan pembelajaran sekolah menengah di sekolah ini.

Pada 2 September 1991, pelajar sekolah ini telah berpindah ke bangunan baru. Bangunan kekal sekolah ini terletak dalam Mukim Bagan Serai dalam Daerah Kerian, di Batu 14, Telok Medan, Bagan Serai, Perak.Terletak berhampiran dengan Sungai Kurau dan di tepi jalanraya utama Utara-Selatan dari Taiping ke Parit Buntar. Pelajar asal sekolah ini terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah rendah yang berhampiran dengan sekolah ini iaitu:
Sekolah Kebangsaan Parit Haji Aman
Sekolah Kebangsaan Telok Medan
Sekolah Kebangsaan Dato Mas'ud
Pelajar-pelajar yang terpilih dan melepasi ujian pelajaran Bahasa Arab dari sekolah-sekolah rendah seluruh Bagan Serai.

Bulan Oktober 1991 sekolah ini telah mencatat sejarah dalam peperiksaan SRP dengan mencapai kelulusan 84.8%. Seramai 96 orang pelajar layak ke tingkatan 4 dan sebahagian besar pelajar memilih untuk meneruskan pengajian menengah atas mereka di sekolah ini. Sekali lagi sekolah ini mencatatkan sejarahnya yang tersendiri dengan mewujudkan kelas aliran agama sepenuhnya kepada pelajar-pelajar lepasan SRP. 27 orang pelajar telah menjadi perintis kelas aliran ugama ini dengan mengikuti pelajaran Bahasa Arab, Pendidikan Al Quran Dan Sunnah, Pendidikan Syariah Islamiah dan Pendidikan Tasawwur Islam. Pada hari Selasa 12 Mei 1992 bersamaan 9 Zulkaedah 1412, peristiwa paling bersejarah telah berlaku di mana perasmian sekolah ini telah dilakukan oleh Ke Bawah Duli Yang Mulia Pemangku Raja Perak Darul Ridzuan, Raja Nazrin Ibni Sultan Azlan Muhibuddin Shah DK, S.P.C.M, S.P.T.S. Baginda telah memasyurkan nama Baru Sekolah ini sebagai: SEKOLAH ABU BAKAR AL BAQIR dan nama singkatannya S.A.B.A.R.
Sekolah ini dinamakan sedemikian mengambil sempena nama Al Ustaz Abu Bakar Al Baqir, seorang negarawan yang terkenal khususnya di kawasan Perak Utara. Beliau merupakan seorang ulama dan nasionalis yang banyak menyumbang jasa kepada agama, bangsa dan negara khususnya melalui penubuhan Maahad Al-Ehya Al Shariff, Gunung Semanggol.

Tahun 1993 pelajar pertama sekolah ini telah menduduki peperiksaan SPM dan keputusan yang diperolehi amatlah membanggakan dengan pencapaian kelulusan iaitu75.8%. Seramai 27 orang mendapat pangkat 1, 25 orang memperolehi pangkat 2 dan 20 orang memperolehi pangkat 3. Kejayaan cemerlang sekolah ini dalam PMR dan SPM serta kejayaan dalam bidang ko kurikulum pada tahun 1993 telah menobatkan sekolah ini sebagai `Sekolah Menengah Cemerlang Daerah Kerian' untuk tahun 1993.

Pada tahun 1994, SekolahAbu Bakar Al Baqir dicalonkan menjadi `Sekolah harapan Negara Peringkat Negeri Perak'. Pada tahun 1995, sekolah ini telah dicalonkan mewakili negeri Perak ke peringkat Kebangsaan sebagai `Sekolah Harapan'. Pada tahun itu juga, sekolah Abu BakarAl Baqir yang menjadi wakil Negeri Perak telah berjaya membawa pulang `Piala Sirih Pulang Ke Gagang' setelah dinobatkan sebagai Johan Pesta Pantun Sekolah-Sekolah Menengah Peringkat Kebangsaan anjuran bersama Kementerian Pendidikan Malaysia, RTM, Petronas, Berita Harian dan Kerajaan Negeri Sabah. Di atas kecemerlangan yang ditunjukkan oleh sekolah ini, maka pada tahun 1996 sekali lagi dianugerahkan `Sekolah Menengah Cemerlang Luar Bandar' dengan menerima sumbangan RM5000 dari Persatuan Warga Perak, Wilayah Persekutuan dan Selangor.
Sehingga kini SMK Abu Bakar Al-Baqir telah menjadi salah sebuah sekolah yang disegani di Daerah Kerian.

Aug 24, 2009

Potensi...hehehe



Tidak disangakan akhirnya RAMADHAN muncul kembali. Tepat waktu maghrib hari ni 1 RAMADHAN akan menjelma dan solat sunat tarawih akan dilaksanakan (macam skema je ayat ni).

Maka pada bulan ini jugalah akan kedengaran bunyi syahdu mercun pop2 dan sebagainya dimainkan. waktu ni tokey mercun kayela. (tapi kalau takde benda ni macam x meriah).
Bulan ni juga la ada mangkuk2 ayun yang gatal ponteng puasa.
Bulan ni juga la akan munculnya makanan2 pelik yang susah nak dapat pada bulan lain.
bulan ni juga la kalau ada waktu free je pegi bantai TIDO. (tu menjadi kemistian)
Bulan ni juga la bagi sesetengah orang berat badan makin naik (isykh3)
Bulan ni juga la banyak rancangan pasal masakan (aduih..lagi la terliurnye)
Bulan ni juga la orang banyak menghabiskan duit ( beli baju raya banyak2...padahal raya sehari je)
bulan ni juga la paling banyak pasar dibuka (bazar ramadhan la tu~~hihi)
Bulan ni juga la buah kurma melambak2 sampai boleh jual longgok je kat pasar (bile bukan bulan puasa..hu...setangkai pun susah nak cari)
Bulan ni juga la .......mmmm ape ye.... (siapa ada idea lagi)
Ok lah.....Kepada seluruh warga Malaysia yang BERblog sekalian dan juga yang takde blog... ~~Selamat Menjalani Ibadah Puasa~~. Jangan Ponteng tau....

Aug 23, 2009

Happy Holiday & Selamat menyabut Ramadhan



assalamualaikum...
aku nak ucapkan selamat bercuti kepada yang tengok blog aku nie...
cuti ni jangan berehat jew taw...
buat la ape2 keje yg patut...
study ke kan...
1 lagi...
Selamat Menyambut Bulan Ramadhan in dengan penuh bermakna...
Ahlanwasahlan Wa Marhaban YaRamadhan...
ok...tu je...
assalamualaikum...