Jan 29, 2010

Cara Makan Maggi Dengan Betol !!




Assalamualaikum!!
4 All who Love eating Maggie
DO NOT IGNORE THIS
Especially those fond of Maggi
Cara yg betul utk masak mi segera tanpa merosakkan badan dan kesihatan kita. Kebiasaannya, kita masak dgn meletakkan kedalam periuk, air, letak serbuk, dan masak dlm 3 minit, lepas tu sedia utk dimakan

This is the WRONG method of cooking the instant noodles.
Dengan melakukan ini, bila kita memasak bersama serbuk, ia akan menukarkan struktur molekul MSG, menyebabkan toksik.

Perkara lain yg anda tidak sedar ialah, mi telah disalut lilin, dan badan kita memerlukan 4-5 hari untuk menyahtoksik lilin yg telah kita telan
CORRECT METHOD :
1.didihkan mi segera shj]2. pabila mi telah masak, keluarkan, buang air rebusan yg ada lilin tu..
3. masak air sekali lagi,letak mi tadi dlm air mendidih, padamkan api.
4. [bila api telah dipadamkan, ketika air masih panas, letak serbuk kedalamnya, utk buat sup
5. bagaimanapun, jika anda perlu masak maggi goreng, keluarkan mi dan tambah serbuk perisa, dan toskan - aku rasa tos dulu mi baru gaul dgn serbuk..

Dietician's Note: If you buy plain hakka noodles which you make initially need to boil in water and discard the water. This will soften the noodles but to prevent it from sticking we need to add a tbsp of oil and also the noodles are deep fried partially to make it crunchy and then dusted with flour to prevent it from sticking while boiling. Hence when you buy the noodles they are already made unhealthy and this is the type we use to make stir fry noodles and the regular maggi too is made the same way plus they add MSG/ ajinomoto and other chemical preservatives.
[ yg ni nota dari utk pengamal diet: diorang galakkan celur mi tu dulu (katanya mi hakka,tp kita gunalah mi yg halal ye..). Dah celur tu buang airnya..sbb ada wax/lilin. Kalau nk rangup, goreng separa, tabur dgn tepung utk elak mi melekat ketika celur semula..]
sejumlah besar pesakit dlm lingkungan 18-24 thn menderita sakit pankreas..akibat slalu mkn mi segera.. jika kekerapan makan mi segera adalah lebih 3 kali dlm seminggu, maka sgt teruk kesannya nanti...
Sekian..wsalam ;D


20 comments:

Ichigo said...

hehehe.. bagus gak tips ni untuk penggemar megi mcm ... sape ea ? tp jarang la masak megi sendiri selalu order jer

HEMY said...

dh tak jadi mee maggi 2 minit dh..hehhee..tp utk kesihatan..kena la buat...

AnWaRnAiM said...

bwat sndiri bwu syiokk..keh3

noor afzan said...

order maggi kat kedai lagi bahaye..
dengan lilin..pastu aji banyak boleh bikin darah tinggi..

AnWaRnAiM said...

w0~bt0l3

siti said...

tips nie pdn ngn bdak2 dok hostel la..especially yg dh tercmpk kt u ngn kolej..nk jmat sgt..mi segera sokmo..instead it with bread la...

AnWaRnAiM said...

ha ah...mcm ko la ...

ParkAir said...

very good info..

Mr Kamikaze said...

Mee Maggi cepat di masak, sedap di makan begitu sja..

bo said...

teringat masa maggie dalam timba time asrama dulu..hehehhe

anys said...

owh..yekew mee maggi tu disalut ngan lilin..
wow! dah la slalu dok mkn maggi..
hehe..

Irtiyah said...

salam
saya pemakan maggie tegar.. tapi cuba kurangkan juga. tak da la hari2

♥♥syahadah♥♥ said...

mcm tula akak amal sekarang lepas celur masak balik..menjadikan 5 minit untuk siap jadi sepuluh minit..hehehe

AnWaRnAiM said...

hek3 :D

.AQAMZ. said...

minta kebenaran amek tips ini..
:)

hanna said...

nice entry dude.can i get this entry 4 my blog as i have a lot of instant noodless maniac fren(^.^).huhuw.

AnWaRnAiM said...

boleh3...amk je la

Tihara said...

salam singgah..

mmg betul pun..boley nampak dgn jelas masa rendam tu..lebih baik taruk sayur dlm magii.sayur jd manis..zat pun dapt :)

naem said...

hah,,,ltak sayur??hu3 ltak carot..hek3

Anonymous said...

mohon share ye