Feb 22, 2010

Matikah hati??



Assalamualaikum...

Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah :


1. Mengaku kenal Allah swt, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.


2. Mengaku cinta kepada Rasulullah saw, tetapi mengabaikan sunnah baginda.


3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.


4. Memakan nikmat-nikmat Allah swt, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.


5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.


6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.


7. Mengaku adanya siksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.


8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.


9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.


10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya.

so...



24 comments:

ery said...

aduh..kena kat batang idung la...

AnWaRnAiM said...

0o0o..yaka..hu3

faeznaem said...

=)

MiD0ri said...

huhu.. mmg manusia selalu lalai, lupe & tak tahu bersyukur dengan pemberian & nikmat yg Allah berikan.. Huhuhu..

♥ciK-t0ge ♥ said...

huHuHU..
m0ga dijaUhkaN oLeh aLLah dari sGaLa keLaLaian..
aMin...~

AnWaRnAiM said...

faeznaem : ^-^

AnWaRnAiM said...

MiD0ri :yep...btol tu..

AnWaRnAiM said...

♥ciK-t0ge ♥ : amin...

JariJujur said...

macam terasa la plak..huhu..

AnWaRnAiM said...

hek3..:P

Putri said...

rs macam sebahagian darinye.. nauzubillah.. mintak jauh ..

AnWaRnAiM said...

m0ga dijaUhkaN oLeh aLLah dari sGaLa keLaLaian ini..

cEro said...

bagus infonya...
suka gambar last tu...
btw, salam perkenalan...

jeman said...

salam.

info yang sangat berguna walaupun nampak mcm dah faminin. tp nak melaksanakannya mmg paayh kalau xde kekuatan iman yang kental...

wlu camne pun kena berusaha menghampirinya....amin...

taqie said...

thanks for sharing this kind of info..semoga Allah mengampuni kita semua..:)

AnWaRnAiM said...

cEro : salam pkenalan cer0 :)

AnWaRnAiM said...

jeman : amin..

AnWaRnAiM said...

taqie : wc :)

S.y.U.R.a said...

yiihaaaa

shameel Iskandar said...

Hati yg mati yg parah dari jasad yg tak berfungsi. dan lebih kronik dari jiwa yg mati

AnWaRnAiM said...

S.y.U.R.a : uit..

AnWaRnAiM said...

shameel Iskandar : aa...
0wh...

farhana ghafar said...

like this. :) jalan2 kat sini. follow u btw. hit me back kayh :)

AnWaRnAiM said...

ok...no hal..:)