Feb 1, 2010

Kisah seorang BARBER dan seorang Lelaki

Bismillah...

PADA suatu hari,Ada seorang lelaki pergi ke kedai gunting rambut untuk menggunting rambut dan janggutnya.Apabila barber itu memulakan tugasnya,mereka pun berborak dan bercakap dan berbual dan bersembang mengenai banyak perkara.

Tapi apabila mereka mula berbicara mengenai ALLAH, barber itu pun berkata,
"Aku tak percaya ALLAH itu wujud.

"kenapa hang pi kata lagutu?" tanya lelaki tadi.

"Cuba hang keluaq pi kat tengah2 jalan tu dan tunjukkan kat aku yang ALLAH itu wujud. Kalau betul ALLAH itu wujud , kenapa ramai sangat orang sakit kat luaq tu? Kenapa masih ada kanak2 yang terbiar? Kalau betul yang ALLAH itu benar2 wujud, dah tentu tak dak kesakitan dan keperitan dalam dunia ini. Aku x dapat bayangkan ALLAH yang penyayang boleh membenarkan semua ini berlaku".

Si lelaki itu pon berfikir sejenak. Tapi dia tidak memberi sebarang jawapan kerana tidak mahu memulakan petengkaran. Selepas barber itu menghabiskan tugas, si lelaki tadi pun pergi.

Selepas beberapa langkah, si lelaki tadi ternampak seorang lelaki berambut panjang, selekeh gila ar, dah la kotoq, dengan janggut tak terurus langsung. Si lelaki tadi pun pi patah balik dan pegi kedai gunting rambut tadi lalu berkata, "hang taw tak yang barber jugak x pernah wujud?".

"Kenapa hang berkata-kata seperti itu ha? Sedangkan aku baru ja gunting rambut hang tadi". Kata barber.

"TIDAK!!!never n ever!!" Kata si lelaki itu tadi. "Kalau barber tu wujud, sudah tentu tidak ada orang yang berambut panjang dan tidak terurus dan kotor serta berjanggut yang panjang macam lelaki ditepi jalan itu".

"AH! BARBER WUJUD LA! Lelaki selekeh tu jadi macam tu sebeb dia tak datang pada aku untuk menggunting rambutnya!". Kata barber.

"TEPAT SEKALI!". Kata si lelaki itu. "THAT'S THE POINT!. Allah jugak wujud. ITULAH YG TERJADI (KEPERITAN & PENDERITAAN) JIKA MANUSIA TIDAK MENGINGATINYA DAN KEMBALI PADANYA UTK MEMOHON PERTOLONGAN-NYA."

~habes crita~

p/s:-
Jika Allah mengabulkan doamu bermakna Allah menyayangi kamu,
Jika Allah lambat mengabulkan doamu bermakna Allah sedang mengujimu,
Jika Allah tidak mengabulkan doamu bermakna Allah sedang merancang sesuatu yang lebeh baik untuk kamu,
So,sentiasalah bersangka baik kepada Allah dan ingat~~~Allah taw Apa yang terbaik untuk hamba2Nya...

Bersyukur kdp allah,adk aku slmt stlh menjalani pmbedahan selama 3 jam di hospital...
penyakit apendik...

wsalam...


12 comments:

Ms.Independant said...

wah! tepat skali jwpn laki tu!
memang bijak r!

:)

Hazmibalqish said...

nice entry..good job,dik...

naem said...

hu3 TQ :)

++***hana zaty**++ said...

adik~~~bgus2..akak selalu dgr cite ni..and kmoo da sampaikn..

bgus2~~~ngeee....truskn ur good job ea...

naem said...

slalu dgr ea?hu3 tpi da ubh skit dial0g dyer..ngeee~~

aisha wUtevA!! said...

huuu, good story teller...

btw, wish u sehat2 jek after dis!
tc yea...

pak long said...

salam...
moga ada hikmahnya dengan citer tu...
cam mana SABAR la ni..?

naem said...

camna sabar ye...lag0o tu je la..hu3 menjalani hari2 yg biasa

Faarihin said...

satu jawapan yang bagus untuk barber itu.. Alhamdulillah adik kamu selamat dari pembedahan itu..

naem said...

erm :)

~ h a n i m h u s i n ~ said...

nice ntry.

skang ramai yg suka bertanya knp masih ad kejahatan jika ALLAH itu wujud.

rasa nk sekel jer.
ada otak xmo pikiaq~

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室