Apr 5, 2010

15 Perkara Penyebab Bala


Assalamualaikum.Just untuk peringatan diri sendiri dan renungan kita bersama.

Ali bin Abi Thalib r.a, meriwayatkan daripada Rasulullah SAW bahawa beliau bersabda; “Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka, iaitu:

1.Apabila (Maghnam) harta milik umum atau negara hanya berkisar di kalangan elit tertentu

2. Apabila (aset) amanah dijadikan sebagai habuan diri (ghanimah)

3. Zakat dianggap sebagai beban hutang (diperniagakan)

4. (Kehendak) suami dikuasai oleh kehendak isteri (Queen Control)

5. Anak menderhakai ibunya

6. Tapi ia berbaik-baik (patuh) dengan (kehendak) kawannya

7. Ayahnya (pula) disingkir jauh

8.
Rioh rendah dan kecoh di dalam masjid (atas sebab dunia)

9. Yang menjadi ketua sesuatu bangsa adalah orang yang fasiq (jahat dan derhaka kepada Allah)

10. Seseorang dimuliakan kerana (hendak menghindari) kejahatannya

11. Arak menjadi minuman lumrah

12. Sutera menjadi pakaian (golongan lelaki)

13. Golongan artis (biduan) disanjung-sanjung

14. Manakala muzik menjadi budaya pujaan

15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat dan Ulama)


Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah (radioaktif dan gas beracun?) atau gempa bumi, tanah jerlus, manusia bertukar sifat (menjadi binatang) ..Dalam hadith riwayat Abu Hurairah mengenai hal ini terdapat tambahan seperti berikut..."dan (Qazafan) tembakan, lontaran (bom?)serta tanda-tanda lain yang datang secara berturut-turut bagaikan butir manik yang terputus benangnya dan jatuh bertubi-tubi satu lepas satu”.

(Hadith riwayat Tirmizi) "


Wallahualam..


19 comments:

[[iidyLL_iceneSS]] said...

anak mderhaka...
muzik bkumandang..
2 dh de petanda jg...
hurm..

AnWaRnAiM said...

bnyak da prkara pnybab bla ...

pak long said...

salam..
Ikut sepenuhnya ISlAM anda selamat.....

Izz said...

info yg bgus.
sbhgian tnd2 da de.

alissa said...

berdoalah agar kita tak tergolong dalam golongan itu

YobSumo said...

thanks kerana mengingatkan.

bellar0ssa said...

banyak dah tanda3 yng kie leh lihat,

MSR said...

nasihat yang berguna

walaubagaimanapun perkara di atas tak dpt dielakkan dah di zaman skrg

hans said...

kalau semua orang buat benda macam ni zaman skrg sah dunia selamat

Nurul Harun said...

hmmm.. thanks utk entri ni.

sophie said...

macam dah banyak je petanda kan?

AnWaRnAiM said...

paklong : btol tu paklong,islam4peace

AnWaRnAiM said...

@izz,bkan cam sbahagian, 3/4..huu

AnWaRnAiM said...

@alysa,amin...

@yob,same2 kta prlu sling igt mengingati

@bella,btol3..

@MSR,no komen..

@hans, silap taip kot..ha3

@nurul,same2 :)

AnWaRnAiM said...

@sopie,yep...memang da byk... :(

KEMBARA KERTAS KOSONG said...

mari same2 kite jage iman dan amal...ayuh:)

saya™ said...

dah byk tanda2 tu ada kat negara kita kan....

Cik Mirara said...

salam.
akak sokong yg no 14.
tgok la skrg ni,
AF la, gengstar la, mentor la.
huu, sakit mata tgok rmja zman skrg.
sakit hati gak if tgk diorg selamber jea gaul bbas llki prpmpuan. huuuuu.

AnWaRnAiM said...

ayuh wahai kembara :)

@saya, yep..banyak sgt2..sgt3

@kakmira,hu3,,btul3..x mnt sgt lagu2 ni..nsyid ya ar...