Apr 1, 2010

Ada Apa Dengan April Fool

Assalamualaikum.Tarikh hari ni 1 April 2010 atau lebih dikenali April Fool.Seluruh dunia menyambut hari penghinaan ini malah orang yang beragama islam pun turut mengamalkannya tanpa menyedari apa yang berlaku disebalik hari yang bergelar April Fool ini.Hari ini disambut dengan usikan atau gurauan terhadap orang lain dengan bertujuan bergurau senda atau mengenakan seseorang.Kononnya hari yang bergelar April Fool ini hari yang diberi peluang untuk membuat perkara-perkara yang jahat/nakal.Tahukah korang apa sejarah sebalik hari April Fool ni?Mungkin ramai yang dah tahu tentang perkara ni dan mungkin juga ramai yang buat2 tak tahu dan mungkin juga ramai yang tak tahu langsung?.April Fool ini berasal dari satu episod sejarah pahit keruntuhan kerajaan Islam di Sepanyol pada tahun 1487,atau bertepatan dengan 892H.Aku nasihat korang tak payah la nak sambut bende2 ni,nak pekena orang,tipu orang,tak payah la,tambah dosa ja.Jangan sambut April Fool.

Yang masih tak tahu,Nak tahu cerita?April Fool mula disambut sewaktu kejatuhan umat Islam di Sepanyol.Kerajaan Islam sebenarnya sudah lama bertapak di Granada,Sepanyol,tapi akhirnya runtuh tentera Kristian.

Penduduk-penduduk Islam di Sepanyol[Moors] terpaksa berlindung di dalam rumah masing2 untuk menyelamatkan diri.Tentera2 Kristian bagaimanapun tidak berpuas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang2 islam di Sepanyol.

Penduduk2 muslim ini diberitahu bahawa mereka boleh belayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama barang2 keperluan mereka dengan menggunakan kapal2 yang berlabuh di perlabuhan.Orang2 muslim yang bimbang sekiranya tawaran tersebut merupakan suatu penipuan telah pergi keperlabuhan untuk melihat kapal2 yang dimaksudkan.

Setelah berpuas hati,mereka membuat persiapan untuk bertolak.Keesokan harinya[1 APRIL] ,mereka mengambil semua barangan yang telah disiapkan dan menuju keperlabuhan.

Pada masa inilah pihak Kristian mengambil kesempatan untuk menggeledah dan kemudian membakar rumah penduduk2 Islam ini.

Mereka juga tidak sempat untuk menaiki kerana semuanya telah dibakar.Pihak Kristian kemudiannya menyerang kaum muslim dan membunuh kesemua lelaki,perempuan dan juga anak2 kecil.Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian.

Keraian ini akhirnya diraikan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol malah diserata dunia.

Kongklusinya,sama2lah kita ingat mengingati sesama kita,sampaikan cerita disebalik April Fool kepada yang tak tahu lagi supaya tidak ada lagi umat Islam yang menyambut April Fool walaupun hanya berniatkan gurauan.
Sekian,wallahualam,wsalam..

12 comments:

aku zaty said...

ustaz baru citer semalam
n kate april fool nie haram disambut..

hee~
kite mmg xpernah saambut pun..

aku junsu said...

xyah sambut..merepek je april fool ni..apepun 1 april birthday org yg important ntuk saya..

Hana's Love Nest said...

la...baru tau wey. nice info!! hmm~ jalan2 cni. salam kenal. hit me back kayh :)

KEMBARA KERTAS KOSONG said...

salam ukhuwah...

betul tuh bro...info berguna buat kami

segala jenis tarikh keramat orang barat kita doq ingat...

tp tarikh keraian umat islam kita lupa malah tidakpun mhayatinya...

lemahnya iman dan amal...

wardatussofia said...

yup..good info pndedahan bg yg masih keliru tntg april fool..teruskan kawan.

AnWaRnAiM said...

@zaty,hu3..bgusla law x prnah smbut

@junsu,siapakah gerangan nya itu..ha3

@hana,ok..nohal..

@kembara,subhanallah..

@wardatussofia,la...keliru g ka..cmna nk bt a..?hu3

wardatussofia said...

buat pndai.he2.xramai yg sedar ntg keburukan april fool..n dari mne april fool dtg.so,dgn adenye artikel2 yg mmcm ni..boleh la mmbuka mata org ramai yg belum sedar.

hans said...

gua xsambut pun benda nih sebab hari2 gua kenakan orang
hahaha

Anonymous said...

Tapi ada orang putih Islam sangkal rumor ni sebab cerita ni tak sama ngan timeline sejarah sebenar. Macam dongeng moden gitu.

alissa said...

thank 4 the info

AnWaRnAiM said...

@wardatussofia,owh...tesilap baca ayat...hu3

@hans,wah...hebath ko..kah3

@tanpa nama,no komen,tapi seelok elok nya baek x payah buat...x menjamin masa depan pon kan,,

@alissa, same2 :)

JundullahOsman said...

salam
satu artikel yang menarik tentang april fool
elakkan kita mem Fool orang pada hari tersebut,. he